Als grafisch ontwerpers en Herman Miller fans konden we deze blogpost niet laten schieten.

Tijdens zijn twintigjarige carriere als Design Director bij de Nelson Office zette Irving Harper zijn stempel op Herman Miller. Hij deed dit niet alleen door het creëren van het beroemde logo van het bedrijf, maar ook door het creëren van een eigen huisstijl en aanpak.

Irving Harper’s interpreteerde een vel papier als een bouwplaats voor grafisch ontwerp. Het Zwitserse tijdschrift Graphis bracht in 1953 een ode aan het drukwerk ontworpen door Nelson Office en omschreef het zo; ‘Het is een aanpak niet ongelijk aan dat van een architect. De pagina waarop u wilt afdrukken wordt beschouwd als een site om op te bouwen …. Beeldmateriaal, vaak onderverdeeld in fragmenten, wordt georganiseerd door asymmetrische harmonieën. ‘

Speelse driedimensionale ruimtelijke beweging verspreide Irving in een tweedimensionaal blad. Hij draaide functionele objecten tot een grafisch abstractie, typografie en texturen (zoals een strook stof) smelten samen tot één beeld. Alles ontwierp hij met een dieper gevoel van dimensie.

Bij het bekijken van deze beelden kunnen we ons enkel afvragen waar het toch allemaal mis gegaan is? Misschien de zoveelste shoot met een model even in vraag stellen?

 

AD_HM_IH_01 AD_HM_IH_02 AD_HM_IH_03 AD_HM_IH_04 AD_HM_IH_05 AD_HM_IH_06 AD_HM_IH_07 AD_HM_IH_08 AD_HM_IH_09 AD_HM_IH_10 AD_HM_IH_11 AD_HM_IH_12 AD_HM_IH_13 AD_HM_IH_14 AD_HM_IH_15 AD_HM_IH_16 AD_HM_IH_17